13 Haziran 2017 Salı

MANTIKU’T-TAYR’DAN DÂSTÂN-I MERD Ü ZEN // (Kadın ile Erkeğin Destanı) // Gülşehrî

MANTIKU’T-TAYR’DAN DÂSTÂN-I MERD Ü ZEN // (Kadın ile Erkeğin Destanı) // Gülşehrî

MANTIKU’T-TAYR’DAN DÂSTÂN-I MERD Ü ZEN

 

(Kadın ile Erkeğin Destanı)

 

 

 

 

 

1. Ol bir er bir avratı sever idi.

Anı görmege azîm iver-idi

 

2. Şatt’dan ol yana-y-ıdı avrat evi

Sâhatı ser-sebz ü bünyâdı kavî

 

3. Er evi Şatt’dan bu yana zer-nigâr

Sahnı bâğ u sakfı dahı lâlezâr

 

4. Avratun ışkı eri almış-ıdı

Gerçi Şatt’dan bu yana kalmışı-dı

 

5. Ol hevâya gönli çün uçar-ıdı

Şatt’a düşüp ol yana geçer-idi
 

6. Avrata eydür acab gördüm bugün

Bir konak gözünde kim yog-ıdı dün

 

7. Avrat eydür Şatt’a ayruk girmegil

Geçmege vü ömr bonun urmagıl

 

8. Eydür on yıldır ki Şatt’ı geçerem

Dicle’yi bir cür’a gibi içerem

 

9. Od gibi her gün düşerem suya ben

Şimdi girme didüğün âhir neye

10. Avrat eydür kim bu konak iy canum

 

On yıl oldı kim gözümdedür benüm

11. Işk-ıdı Şatt’a girüp kayırmayan

Gözümün bakup kunagın görmeyen
 

12. Işk çün gitdi Şatt’a girür-isen

 

Bogılasın bir kadem urur-ısan
 

13. Ol ere çün olmadı bi sır ayân

Şatt’a düşdi vü boguldı bî-gümân

14. Işk evine akl-ıla girmez kişi


Sevdiginün ayıbını görmez kişi

Günümüz Türkçesiyle

 

1. Bir erkek bir kadını severdi ve onu görmeye karar verdi.

2. Kadının, duvarları yeşil renkli ve temeli sağlam olan evi Şadd-ül Arap’ın karşı kıyısında idi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Erkeğin altın işlemeli, bahçeli ve çatısı lale bahçesi gibi olan evi ise Şadd’ül Arap’ın karşı

kıyısında idi.

 

4. Erkek, ırmağın karşı yakasında kaldıysa da kadının aşkı, onu (esir) almıştı.

5. Erkeğin gönlü, aşk hevesine kapıldıkça adam Şadd-ül Arap’a girip karşı kıyıya geçerdi.

6. Kadına der ki: “Bugün gözünde bir leke gördüm. Bu leke dün gözünde yoktu.”

 

7. Kadın der ki: “Artık geçmek için Şadd-ül Arap’a girme ve ömrünün boynunu vurma!”

8. Erkek der ki: “Ben on senedir bu ırmağı geçiyorum ve Şadd-ül Arap’ı bir damla su gibi içiyorum.”

9. Ben bir manda gibi her gün suya giriyorum, şimdi neden “Artık girme.” diyorsun?

10. Kadın dedi ki: “Ey canım, bu leke on senedir benim gözümdedir.

11. Şadd-ül Arap’a hiç çekinmeden giren ve baktığında gözümdeki lekeyi görmeyen, aşk idi.

12. Madem aşkın bitti, Şadd-ül Arap’a bir adım atarsan şüphesiz boğulursun.

13. O adam bu sırrı kavrayamadı ve ırmağa girip boğuldu.

14. Kişi aşk evine aklı ile girmez ve sevdiğinin kusurlarını görmez.

...

 

Gülşehrî

Gülşehrî’nin Mantıku’t-Tayrı


hzl.: Kemal Yavuz
 
  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İMAN - İTAAT

İMAN- İTAAT Bizler bazı şeyleri ya yanlış anlıyoruz yada işimize öyle geliyor o şekilde kullanıyor, davranıyor , savunuyoruz. Alla...