|
Tablo 1: Manevi Yolculukta
Nefsin Sıfat ve Halleri[1]
|
|||||||
|
Nefsin Sıfatları
|
Emmare (Kötülüğü Emreden
Nefs)
|
Levvame
(Kendisini Kınayan
Nefs)
|
Mülhime
(İlham
Alan
Nefs)
|
Mutmainne
(Tatmin Olmuş
Nefs)
|
Radiye
(Razı Olmuş Nefs |
Mardiyye
(Allah'ın Razı Olduğu Nefs) |
Kamile
(Zat) |
|
Seyrin
Envai (Çeşitleri) |
İl'Allah
(Allah'a Seyr) |
Al'Allah
(Allah'la Seyr) |
B'İllah
(Allah'la
Seyr)
|
An'İllah
(Allah'tan) |
F'İllah
(Allah'ta Yok Olma) |
Ma'Allah
(Allah'la Birlikte) |
L'İllah
(Allah İçin) |
|
Avalim
(Alemler) |
Şehadet
(Şahitlik) |
Misal
(Gayb-ı Mutlak) |
Ervah
(Melekut
Alemi)
|
Ceberut
(Maddi- Manevi
Alem
Arası) |
Lahut
(İlahi-Ruhi Alem) |
Nasut
(Beşeri- Bedeni Alem) |
Hakikat
(Hakk'ın salikten vasıflarını alarak yerine kendi vasıflarını koyması) |
|
Ahval
(Haller) |
Zevk
(İlahi Tecellilerin uçvermesi) |
Şevk
(Sevgiliyi Temaşa İçin
Kalbin
coşması ve
heyecanlanması) |
Aşk
(Alemin
Yaratılış
sebebi) |
Vasl
(Erişmek) |
Hayret
(Kalbe gelen tecelli ile düşünemez hale gelinmesi) |
Fenafi'l-
Fena (Yok'ta Fiilin Yok olması) |
Bekabil'-Beka
(Yok'ta Kalma) |
|
Mahal
|
Sadr
(Ruh- Kalbin Mertebesi) |
Kalb
(İlahi hitabın mahalli ve muhatabı) |
Ruh
(İlahi isimlerin ve Cemalin zuhur etmesine sebep olan Tecelli) |
Sırr
(Var-Yok Arası Kapalılık) |
Sırru'd-sırr
(Sırra da gizli kalan sır) |
Hafi
(Mahiyeti gizli Ruh) |
Ahfa
(Gizli) |
|
Varidat
(Aitlik) |
Şeriat
(Hüküm) |
Tarikat
(Yol) |
Hakikat
(Hakkın salikten vasıflarını alarak yerine kendi vasıflarını koyması) |
Marifet
(Elde Edilen İrfan) |
Velayet
(Ermişlik) |
Sıddıkiyyet
(Kemal Mertebesinde Bulunan) |
Kurbet
(Yakın olmak. Allah'ın emrettiği ibadetlerle süslenmek) |
|
Şühud
(Görüş) |
Tevhid-i
Ef'al (Her oluşun Allah'tan olduğunu gerçekten bilmek. Fiilde Tevhid) |
Tevhid-i Sıfat
(Fiilde sıfatı görme. Bütün sıfatlar Allah'tandır) |
Tevhid-i Zat
(Fiilde faili, İsimde Müsemmayı, Sıfatta mevsufu görme) |
Cem
(Toplanmak) |
Hazretu'l-
Cem (Birlik ve Kesreti Görme) |
Cemu'l-Cem
(Allah'tan görünüp, başka herşeyden el çekme. Bütün'ü ve Farkı toplama) |
Edahiyyetu'l Cem
(Sadece Hakk'a Mahsus Birlik) |
|
Esma
(İsimler) |
La İlahe İl'Allah
|
Allah
|
Hüve
(O, İsmi Azam) |
Hakk
(Mutlak ve Bilinmeyen) |
Hayy
(Diri-Canlı) |
Kayyum
(Kendi varlığıyla kaim olup tüm mevcudatı kendi varlığı ile varlık sahnesinde meydana getirip tutan) |
Kahhar
(Allah'ın kendisine karşı çıkanları yok etmesi) |
|
Envar
(Nurlar, Renk) |
Ezrak
(Mavi) |
Asfar
(Sarı) |
Ahmer
(Kırmızı) |
Esved
(Siyah) |
Ahdar
(Yeşil) |
Ebyad
(Beyaz) |
Bila Levn
(Renksizlik- Renk mefhumunun kaybolması) |
[1] Aziz Acar, Mevlana ve Santre Düşüncesinde “Yokluk Duygusu”, Basılmamış Yüksek
Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mayıs 2005, s.
10.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder