1 Temmuz 2017 Cumartesi

NEFİS, Manevi Yolculukta Nefsin Sıfat ve Halleri


Tablo 1: Manevi Yolculukta Nefsin Sıfat ve Halleri[1]
Nefsin Sıfatları
Emmare (Kötülüğü Emreden
 Nefs)
Levvame
(Kendisini
Kınayan
 Nefs)
Mülhime
 
(İlham
 Alan
Nefs)
Mutmainne
(Tatmin
Olmuş
Nefs)
Radiye
(Razı Olmuş Nefs
Mardiyye
(Allah'ın
Razı Olduğu
Nefs)
Kamile
(Zat)
Seyrin
Envai
(Çeşitleri)
İl'Allah
(Allah'a
Seyr)
Al'Allah
(Allah'la Seyr)
B'İllah
(Allah'la
Seyr)
An'İllah
(Allah'tan)
F'İllah
(Allah'ta Yok Olma)
Ma'Allah
(Allah'la Birlikte)
L'İllah
(Allah İçin)
Avalim
(Alemler)
Şehadet
(Şahitlik)
Misal
(Gayb-ı Mutlak)
Ervah
(Melekut
 Alemi)
Ceberut
(Maddi-
Manevi
 Alem
Arası)
Lahut
(İlahi-Ruhi
Alem)
Nasut
(Beşeri-
Bedeni Alem)
Hakikat
(Hakk'ın
salikten
vasıflarını
alarak yerine
kendi
vasıflarını
koyması)
Ahval
(Haller)
Zevk
(İlahi
Tecellilerin
uçvermesi)
Şevk
(Sevgiliyi
Temaşa İçin
Kalbin
coşması ve
heyecanlanması)
Aşk
(Alemin
Yaratılış
sebebi)
Vasl
(Erişmek)
Hayret
(Kalbe gelen
tecelli ile
düşünemez
hale
gelinmesi)
Fenafi'l-
Fena
(Yok'ta Fiilin
Yok olması)
Bekabil'-Beka
(Yok'ta
Kalma)
Mahal
Sadr
(Ruh-
Kalbin
Mertebesi)
Kalb
(İlahi hitabın
mahalli ve
muhatabı)
Ruh
(İlahi isimlerin
 ve Cemalin
zuhur etmesine
 sebep olan
 Tecelli)
Sırr
(Var-Yok
Arası
Kapalılık)
Sırru'd-sırr
(Sırra da
gizli kalan
sır)
Hafi
(Mahiyeti
gizli Ruh)
Ahfa
(Gizli)
Varidat
(Aitlik)
Şeriat
(Hüküm)
Tarikat
(Yol)
Hakikat
(Hakkın salikten
vasıflarını alarak
 yerine kendi
 vasıflarını
koyması)
Marifet
(Elde Edilen
İrfan)
Velayet
(Ermişlik)
Sıddıkiyyet
(Kemal Mertebesinde Bulunan)
Kurbet
(Yakın olmak. Allah'ın
emrettiği ibadetlerle süslenmek)
Şühud
(Görüş)
Tevhid-i
Ef'al
(Her oluşun Allah'tan olduğunu gerçekten bilmek. Fiilde Tevhid)
Tevhid-i Sıfat
(Fiilde sıfatı
görme. Bütün
sıfatlar
Allah'tandır)
Tevhid-i Zat
(Fiilde faili,
 İsimde
Müsemmayı,
Sıfatta mevsufu görme)
Cem
(Toplanmak)
Hazretu'l-
Cem
(Birlik ve Kesreti Görme)
Cemu'l-Cem
(Allah'tan
görünüp, başka
herşeyden
el çekme.
Bütün'ü ve
Farkı
toplama)
Edahiyyetu'l Cem
(Sadece
Hakk'a
Mahsus Birlik)
Esma
(İsimler)
La İlahe İl'Allah
Allah
Hüve
(O, İsmi Azam)
Hakk
(Mutlak ve Bilinmeyen)
Hayy
(Diri-Canlı)
Kayyum
(Kendi
varlığıyla kaim olup tüm mevcudatı kendi varlığı ile varlık sahnesinde meydana getirip tutan)
Kahhar
(Allah'ın kendisine karşı çıkanları yok etmesi)
Envar
(Nurlar, Renk)
Ezrak
(Mavi)
Asfar
(Sarı)
Ahmer
(Kırmızı)
Esved
(Siyah)
Ahdar
(Yeşil)
Ebyad
(Beyaz)
Bila Levn
(Renksizlik- Renk mefhumunun kaybolması)



[1] Aziz Acar, Mevlana ve Santre Düşüncesinde “Yokluk Duygusu”, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mayıs 2005, s. 10.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İMAN - İTAAT

İMAN- İTAAT Bizler bazı şeyleri ya yanlış anlıyoruz yada işimize öyle geliyor o şekilde kullanıyor, davranıyor , savunuyoruz. Alla...