İnsanın en
büyük üç düşmanı; dünya, nefis, şeytan.
Alimler ve
hakimler, ahret saadetine ulaşmak için nefsi hevasından uzaklaştırmak ve
şehvetlerine muhalefet ettirmekten başka yol olmadığında ittifak halindedirler.
(ihya 3/152)
Kalbin biniti
bedeni, azığı iseilimdir. Kalbi azığa ulaştıracak ve ondan istifadeyi mümkün
kılacak olan sebebler de iyi amellerdir.
Dünya
denmesinin sebebi, iki konaklama yerinin yakını olması yüzündendir. Dünya
hidayet menzillerinden bir konaklama yeridir.
Kişi bedenine
bakmak ve korumak zorundadır. Bedenin korunması besin vesaire gibi muhtaç
olduğu maddeleri ona ulaştırmak ve kendisine zarar veren şeyleri bedenden
uzaklaştırmakla mümkündür. Bedenin muhtaç olduğu gıdayı temin için iki
askere/kuvvete ihtiyaç vardır. Biri batınidir ki şehvettir. Diğeri zahiridir ki
o da el ve ayak gibi gıdayı celbeden azalardır. (ihya 3/14)
Nefis, akıldan
yardım ister, gazabın gayreti ile terbiyelenir, gazabı şehvete musallat ederek
şehvetle gazaptan karşılıklı yardım görür. Yani bazen şehveti gazabın karşısına
çıkarır ve şehvetin karşı koymasıyla gazabın azgınlığını kırmaya, bazende
gazabı şehvetin karşısına dikerek şehvetin davranışını takbih edip onu kırmağa
çalışırsa o zaman nfsin ahlaki güzelleşir ve kişinin kuvvetleri itidale ulaşır.
(ihya 3/16)
İnsan bedeni
şehir, onu idare eden akıl hükümdardır. İnsanın azaları muhafız, şehvet ve
gazap yüklü nefis ise hükümdarın şehrine saldırıp muhafızları helake uğraşan
düşmandır.
Kişinin bedeni
hudud şehri, nefsi ise bu şehrin muhafızı. Şayet muhafız düşmana karşı şehri
korursa düşmanla çatışıp onu mağlup ederse hükümdarın huzurunda iltifat görür.
Şayet nefis, bu serhat şehri kaybederse vazifesini ihmal ederse yerilir ve
cezalanır. (ihya 3/17)
Akıl at
üzerinde avlana avcı, şehveti biniti, gazabı av köpeği gibidir. Avcı erbab, at emrine
muti, köpek terbiyeli olursa avcı avını yakalar. Avcı acemi, atı serkeş,
terbiyesiz, köpeğide avdan habersiz olursa helakı hak eder. Avcını beceriksizliği,
kişinin cehalet ve dirayetsizliği, atın serkeşliği, şehvetin galayana gelmesi,
kalbin sağa-sola lüzumsuz saldırışları, gazabın taşkınlığıve insanı kaplaması
gibidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder