1 Temmuz 2017 Cumartesi

Nefsin Sıfatları, NEFİS


Nefsin Sıfatları

“O insanı yanmış kerpiç gibi kuru bir çamurdan yarattı”[1] âyetinde geçen “fehhâr”, ateşte pişirilmiş kerpiç, çanak, çömlek demektir. Bununla da, insanda ateşe dair özellikler bulunduğu, kötü sıfatların kendisinden çıkacağı belirtilir. Nefsinde kötü huy ve sıfatları, ona yardımcı olan vasıflar ise; kin, haset, kibir, gazap, tahammülsüzlük, kendini beğenmişlik, kendine tapma, hayran olma, bencillik, şımarıklık, cimrilik, şehvet, cehalet, yalan, riya, dünyada ebedi kalma arzusu, tamah, hırs, heva, lağv, gılzet-kasvet, hıkd-gıll, husumet, zan, tecessüs, alaycılık, ikrah, vefasızlık-ihanet, gayz, öfke, zulüm, ucup gibi yerilen ve kötülenen, ahlâkî olmayan birçok hastalıklardır. Nefsin bütün bu kötü sıfatlarının kaynağı ise hafifilik, aşırı iştah ve arzulardır.[2]

Yine Ebu Talib el-Mekki’de nefsin sıfatlarını iki başlık altında belirtir: Tayş (hataya meyil) ve şereh (açgözlülük). Tayş cehaletten, şereh ise hırstan kaynaklanır. İnsan nefsinin tabiatını teşkil eden dört mizaçtan; zaaf toprak fıtratının, cimrilik çamur fıtratının, şehvet ateşin ve cehalet kuru çamurun icabıdır. Nefis dört değişik sıfata mübteladır. 1- Rubûbiyet sıfatlarının kibir, azgınlık, övülmeyi sevme, ululanma isteği ve zenginlik gibi şeylerle ortaya çıkar. 2- Nefis, kandırma, hile yapma, haset ve gıybet gibi sıfatlara müpteladır. 3- Yemek, içmek, cinsi münasebet gibi hayvânî tabiatlara müpteladır. 4- Nefsin korku, tevâzu ve alçakgönüllülük gibi kulluk sıfatlarına da meyli olabilir.[3]



[1] er-Rahmân 55/14
[2] Sühreverdi, a.g.e. 586; Kuşeyri, a.g.e. s. 222; Uludağ, a.g.m. s. 528; Muhasibî, a.g.e. s. 111; Öztürk, a.g.e. s. 100-113; Eşrefoğlu, a.g.e. s. 37, 273
[3] Ebû Tâlib el-Mekkî, Kûtü’l-Kulûb, Kalblerin Azığı, (ter. Muharrem Tan), İz Yayıncılık, İstanbul 1999, s. 293,296,297.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İMAN - İTAAT

İMAN- İTAAT Bizler bazı şeyleri ya yanlış anlıyoruz yada işimize öyle geliyor o şekilde kullanıyor, davranıyor , savunuyoruz. Alla...